Kemisk kontaminering
Læs om kemisk kontaminering.
Aktivering af beredskab
Definition af kemisk kontaminering
Kemisk kontaminering kan være tilsætning af et fremmed stof (så som fossile brændstoffer eller radioaktive stoffer) eller for meget af et stof, det er godkendt at tilsætte til foderstof, vand eller direkte til fødevarer. Kemisk kontaminering kan derfor være restkoncentrationer efter medikamentel behandling af dyr. Typiske rapporteringsveje vil derfor være foderfirmaer, der opdager, at der er sket en fejl, dyreejer, der har begået en fejl, en ophobning af humane tilfælde etc. Kilderne kan også være FVST, EFSA eller via internetværkssider: ProMed, Pulsnet, epinet eller andre.
Hvad gør vi, når der konstateres kemisk kontaminering
De fleste situationer med kemisk kontaminering vil være begrænsede og varetages af fagpersoner og sektorchef. Områdedirektøren for Fødevare- og veterinære forhold er dog den ansvarlige og vil i mere alvorlige og omfattende hændelser være direkte involveret som koordinator.
Uanset alvorlighedsgrad skal andre relevante personer (se ”kontakt-og telefonliste” nedenfor) orienteres og eventuelt bruges som rådgivere. Det skal i samråd med de relevante personer fra listen overvejes, om det er aktuelt at tilbagetrække foder og/eller fødevarer og/eller slagte dyr umiddelbart. Op følgende kan det være aktuelt at relevante personer fra kontaktlisten bidrager til udarbejdelser af risikovurderinger, hvor en person fra området Fødevare- og veterinære forhold er tovholder. Et vigtigt element er at vurdere, hvilken type information der skal ud til handelspartere og andre.
Se alle kontakter i liste over ”kontakt- og telefonliste”
Ansvarlig: Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold (opdateret oktober 2021)
Ansvaret for håndtering af en hændelse af kemisk kontaminering er placeret hos områdedirektøren i Fødevare- og Veterinære Forhold
I de fleste situationer, hvor der har forekommet kemisk kontaminering af foder og vand til dyr, fugl eller fisk eller af fødevarer, vil hændelsen være begrænset og vil kunne varetages af fagpersoner ved L&F og eventuelt den/de respektive sektorchef(er).
Områdedirektør for "Fødevare- og Veterinære Forhold" er dog den ansvarlige for koordineringen af Landbrug & Fødevarers indsats sammen med de relevante sektorchefer og vil i en situation, hvor hændelsen er mere omfattende, være mere aktiv. I alvorlige og omfattende situationer (f.eks. radioaktiv kontaminering) kan det være nødvendig at etablere en krisegruppe, og koordineringen omfatter som nævnt nedenfor:
Koordineringen internt i organisationen omfatter:
- Orientering af bestyrelsen, direktionen og kommunikationsafdelingen, samt brancher
- I helt specielle situationer kan den også omfatte fordeling og opfølgning på de opgaver, som Landbrug og Fødevarer skal varetage for det offentlige så som nedslagning og taksation ved behov (i tilfælde af radioaktiv stråling e.l. andet). Retningslinjer og organisering/koordinering givet for de smittsomme sygdomme kan i det tilfælde følges.
- Fordeling og opfølgning på øvrige interne opgaver
Koordineringen eksternt omfatter:
- Kontakt til Fødevarestyrelsen og deltagelse i FVST´s kriseberedskab
- Kontakten til andre husdyrbrancher
- Medvirken ved Landbrug og Fødevarers kontakt til Ministerier, departementer og Styrelser
- Mediekontakt sammen med Kommunikationsafdelingen
Ansvarlig: Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare- og Veterinære Forhold (opdateret oktober 2021)
Udvalget for kommercielt beredskab, også kaldet Beredskabsudvalget, skal i perioder med kemisk kontaminering af foderstof og vand til dyr eller fødevarer, disponere på fællesskabets vegne i nært samarbejde med Landbrug & Fødevarers bestyrelse - og med ansvar over for denne.
Udvalget skal i tilfælde af udbrud af smitsomme sygdomme sikre:
- Højst mulige priser
- Mindst mulige markedsforstyrrelser
- At landbrugspolitiske reaktioner fra importlande undgås
- Et smidigt samarbejde med offentlige myndigheder og andre organisationer
- Koordinering af information om krisetiltag
- Koordinering og fastsættelse af ekstraordinære smitteforebyggende foran-staltninger på fællesskabets virksomheder
Udvalget har i den indledende fase, og så længe situationen kræver hastige beslutninger, kompetence til at disponere på branchens vegne med henblik på i videst muligt omfang at sikre ovennævnte. Udvalget har i denne forbindelse kompetence til på branchens vegne at indgå aftaler med f.eks. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Udvalget udarbejder regler for kompensation i forbindelse med:
- Driftstab ved slagtestop
- Krydsstemplede varer
- Andre bundne varer
- Evt. regionalisering
Udvalget består af Landbrug & Fødevarer formandskab (formand), administrerende direktør, de adm. direktører ved slagteriselskaberne, direktøren for området Fødevare og Vetinæreforhold, sektorchef for Svin og Kvæg.
Udvalget indkaldes på formanden for virksomhedsbestyrelsen`s eller direktøren for området Fødevare og Veterinæreforhold`s foranledning.
Udvalget holdes desuden typisk orienteret om forhold mht. kontaminanten i andre EU-lande, der kan få betydning for introduktion af smitte til Danmark.
Direktøren for området Fødevare og Veterinære forhold er sekretariat. I praksis uddelegeres sekretariatsopgaver til beredskabsrepræsentanter i området for Fødevare og Veterinære forhold f.eks. person 1, 2 og 3.
Beredskabsudvalget:
- Formanden for virksomhedsbestyrelsen
- Formand for Danish Crown
- Formand for Tican
- Adm. dir. Danish Crown
- Adm. dir. Tican
- Adm. direktør i Landbrug & Fødevarer
- Direktør for Videncenter for Svineproduktion
- Formand for Videncenter for Svineproduktion
- Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold
- Formand for Udvalget for Dyresundhed, Dyrevelfærd og Fødevaresikkerhed
(Opdateret oktober 2021)
Håndtering af vigtig information
For senere håndtering af samme og eller lignede sager, eventuelle økonomiske og/eller juridiske årsager skal der i forbindelse med udredning af en sag, der drejer sig om kemisk kontaminering af mindre alvorlig og omfattende art, føres logbog. Det samme skal gøres ved en mere alvorlig hændelse. Logbog/dokument opbevares på "S:/Fødevarer og veterinære forhold/beredskab".
Indsats
Attestionskrav og regler
EU lovgivningen foreskriver, i hvilket omfang besætningsejere skal modtage kompensation ved kemisk kontaminering. Besætningsejere, hvis dyr slås ned på grund af kemisk kontaminering, kan få erstattet besætningens værdi plus en del af det afledte driftstab af det offentlige.
Besætningsejere, som er underlagt restriktioner, kan via markedsordninger få dækket det tab, som opstår på grund af manglende salg af dyr.
Det sker efter optælling af berørte besætningers størrelse og følgende beregning af deres produktionsomfang. Landbrug & Fødevarer tager via Handelspolitisk afdeling kontakt til Direktoratet For FødevareErhverv (DFFE) og Fødevarestyrelsen (FVST) med henblik på at udforme en ansøgning til EU’s forvaltningskomitéer for kød fra de involverede dyr.
Ansøgningen skal fremsendes af FVST via Kommissionen og vil i givet fald udmøntes i en opkøbsordning af dyr til destruktion.
Ansvarlig: Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold (opdateret marts 2014)
Bekæmpende
I tilfælde af kemisk kontamination af dyr vil der komme større eller mindre begrænsninger i disponeringsmuligheder af kød og animalske produkter. Dette har stor betydning for L&F’s medlemsvirksomheder. Relevant information skal løbende udsendes til samtlige medlemsvirksomheder.
Ansvarlige for udsendelse er:
- Svin: person 17
- Fjerkræ: person 23
- Kvæg: person 24
- Mejeri: person 25
Desuden:
- Person 18
Ansvarlig: Person 3 (opdateret marts 2014)
GIS
Ved behov for en geografisk oversigt over ramte producenter og/eller virksomheder kan der udskrives kort og lister i GIS-programmet (Geografisk Informations System). Kort, lister og oplysningerne om eventuelle kontaktbesætninger bruges til at vurdere omfanget af situationen, bl.a. hvor mange dyr det drejer sig om.
Fødevarestyrelsen har det formelle ansvar for at undersøge omkring udbredelse af hændelsen. Såfremt Fødevarestyrelsen ønsker det, fremsøges oplysningerne i flyttedatabasen. Eventuelle besætninger og virksomheder, der er ramt fremsøges i GIS, og kort og lister udskrives, hvis det er påkrævet.
Involverede medarbejdere:
Lisbeth Harm Nielsen er GIS ansvarlig
Mobil 3083 1075
Axelborg: 3339 4308
e-mail: lhn@lf.dk
Bettina Nysom kan betjene GIS, dvs. udskrive kort og lister fra systemet ud fra CHR-nr.
Mobil 2164 1265
Axelborg: 3339 4411
e-mail: bin@lf.dk
CHR (fvst.dk) databasen er en facilitet på Fødevareministeriets hjemmeside. Den er offentlig tilgængelig, så alle har mulighed for at søge på besætninger.
Krisestyringsgruppen finder den detaljerede arbejdsplan:
- GIS-kort (Kontakt person 2 for password)
Ansvarlig: Person 2 (opdateret oktober 2021)
Virksomheder
Land | Krav mht. restkoncentrationer etc. | Titel |
Kina | Specifikke attestationskrav for restkoncentrationer i svinekødsprodukter | Health certificate for pork intended for export from Denmark to People’s Republic of China |
Rusland | Specifikke attestationskrav for restkoncentrationer i svinekødsprodukter | Veterinary certificate for pork meat and raw meat preparations, exported from the EU and into the Russian Federation |
Canada, Japan og USA | Generel formulering om, at slagtedyr og kød skal være kontrolleret før og efter slagtning og fundet egnet til konsum. |
Ansvarlig: person 17 i kontakt-telefonliste (opdateret oktober 2021)
Koordination
Områdedirektøren i Fødevarer og veterinære forhold har ansvar for det tværgående veterinære beredskab. Koordinering omfatter både eksterne og interne interessenter. Koordineringen støttes af:
- Sektorchefer
- Svin: Person 3, Kvæg: person =20, Mælk: 21, Fjerkræ/foderudvalget: person 19
- Kommunikationsdirektør
- Person 17
Ansvarsområder - ansvarlig
- Fødevarestyrelsen – Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold
- Virksomheder – person 17, person 18, person 19 og person 20
- GIS kort og CHR (fvst.dk) – Person 2, person 4
- Markedsordninger – person 9 og person 15, Afdelingschef for Veterinær- og Kvalitetsforhold, SEGES
- Information – Kommunikationsdirektøren
Ansvarlig: Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold (opdateret marts 2023)
Krisekommunikation
Mistanke
Bliver der meldt om mistanke om kemisk kontaminering af dyr i besætningen, bliver der taget prøver af dyr eller foder, som sendes til analyse hos DTU Food for yderligere undersøgelse. Kontaktpersonen hos DTU Fødevareinstituttet, Afdeling for toxologi findes i kontakt/telefonliste (link). Afgrænsede kødpartier kan sendes ud fra slagteriet, hvis disse ikke stammer fra den mistænkte besætning eller fra dyr, der er slagtet på samme tidspunkt som dyrene, der er under mistanke.
Der afventes et foreløbigt svar på prøverne, der er sendt til analyse. Svaret er kun foreløbigt og kan enten være, at der tilsyneladende ikke er tale om kemisk kontaminering, eller at det ser ud til, at der er tale kemisk kontaminering.
Resultat
Efter yderligere et døgn kommer det endelige svar på undersøgelserne. Hvis svaret er negativt, afblæses mistanken, og kød fra den mistænkte besætning kan frigives for salg. Hvis svaret er positivt, må situationen håndteres videre. Afhængig af hvor mange producenter og virksomheder, der er inddraget i hændelsen, vil håndteringen kræve fra få kernepersoner til mange deltagere.
De besætninger, hvor der slås dyr ned pga. hændelsen, kan få erstatning for dyrene og for tabt produktion gennem EU’s markedsordninger.
Myndighederne (Fødevarestyrelsen, den lokale fødevareregion og politiet) er involveret i dette arbejde, ligesom Landbrug & Fødevarer er involveret i nedslagningen i de(n) berørte besætning(er).
Lukning for eksport
Hvis mange producenter er berørte, kan det i værste fald føre til, at dele af eller al eksport af kød fra de(n) ramte dyreart(er) stoppes. Når der er taget hånd om hændelsen – dvs. at man har et kvalificeret overblik over omfanget, og hvad det er sikkert at sende ud til konsumenterne, vil de øvrige EU-lande igen åbne for import af kød fra Danmark.
Derimod må det forventes, at markederne uden for EU vil vente længere og kræve mere dokumentation, før de genåbner for import.
I en situation med en alvorlig hændelse er der er altså risiko for et stort tab i eksportindtægter – både på kort sigt, mens hændelsen står på, men også på langt sigt, idet der skal genopbygges afsætning på en del af markederne.
Ansvarlig: Person 19 (opdateret december 2013)
Hvis hændelsen er af alvorlig karakter, kan der være behov for retningslinjer vedrørende kommunikation ud af huset.
Det er dog myndighederne (Fødevarestyrelsen), der har det overordnede ansvar for situationen – herunder også kommunikationen. Dvs. at L&F ikke kan melde noget ud om situationen, før myndighederne har meldt det ud. Det gælder hele forløbet.
Tovholder eller eventuelt en krisestab
I forhold til de fleste hændelser vil det være tilstrækkeligt med en tovholder (fra Jens Munk Ebbesens område). Hvis det er en alvorlig hændelse, der rammer mange, vil L&F etablere en krisestyringsgruppe. Tovholderen eller krisegruppen holder sig løbende opdateret om situationen og koordinerer L&Fs indsats. Her sidder repræsentanter fra de forskellige afdelinger og områder, bl.a. deltager kommunikationsdirektøren, pressechefen og /eller en eller flere pressekonsulenter.
Kommunikationsgruppe
Der nedsættes en kommunikationsgruppe i L&Fs område ”Kommunikation”, som har det overordnede ansvar for at koordinere og fordele kommunikationsopgaverne i anledning af hændelsen. Hovedansvaret ligger hos kommunikationsdirektøren. Desuden deltager pressechefen og repræsentanter fra de øvrige afdelinger i området.
Talspersoner
Som udgangspunkt er det kun direktøren for Fødevaresikkerhed & Veterinære forhold, formanden og kommunikationsdirektøren, der udtaler sig til omverdenen om situationen.
I første fase – før verificering af hændelsen og omfanget
I denne fase er det vigtigt ikke at få talt situationen op. Det er vigtig at bevare roen – både hos forbrugere og på markederne. Vi skal undgå spekulation i mulige konsekvenser og forskellige scenarier.
Hovedbudskaber:
- Vi bekræfter, at der er en mistanke
- Vi bekræfter, hvordan forbrugeren skal forholde sig, således at der ikke er nogen risiko ved konsum af produkterne
- Vi kan ikke udtale os om mulige konsekvenser for producenterne eller virksomhederne, før vi kender størrelsesorden på hændelsen
I anden fase – efter verificering af hændelsen og omfanget af den
Kommunikationen i tilfælde af en hændelse vil udvikle sig afhængigt af, hvordan den er opstået, omfanget og varigheden af problemer knyttet til den.
De umiddelbare hovedbudskaber vil være:
- Vi bekræfter, at der er en alvorlig hændelse
- Vi samarbejder tæt med myndighederne for at begrænse og få kontrol over situationen.
- Vi bekræfter, hvordan forbruger skal forholde sig, således at der ikke er nogen risiko ved konsum af produkterne
Interessenter
- Pressen: Der er tale om en nyhed, som kan få store konsekvenser for landbruget og eksporten. Desuden vil pressen fokusere på en eventuel fødevaresikkerhedsrisiko.
- Offentligheden/forbrugere: Fødevaresikkerhed – er det farligt? Kan det give sygdom hos mennesker eller husdyr?
- Landmænd, rådgivere, praktiserende dyrlæger mv.: Er direkte berørte af situationen og skal være særligt opmærksomme på mulige kontamineringskilder.
- Medarbejdere i L&F skal være orienterede om situationen. De skal desuden vide, at alle henvendelser fra pressen skal gå til talspersonerne i organisationen og andre henvendelser til krisestaben.
- Slagterier: kan være direkte berørte – dyr, der er slagtet, må tilbageholdes.
- Myndigheder: Står for koordineringen af hele indsatsen omkring mistanken – de er den officielle informationskanal - har interesse i at henvise til L&F og være underrettet om, hvad vi informerer om.
- Detailhandlen - Sælger dansk kød og vil blive stillet over for spørgsmål fra kunderne.
- Udenlandske kunder - køber dansk kød - kan være usikre på risikoen i tilfælde af en hændelse – som minimum engelsk versionering af vores kommunikation/budskaber - Handelspolitik & Afsætning ansvarlig
- Udenlandske myndigheder - samme som kunder(ambassader) - kontaktes af Fødevarestyrelsen og orienteres løbende om situationen.
- Udenlandsk presse - samme som udenlandske kunder
- Interesseorganisationer og kritikere af dansk husdyrproduktion vil måske bruge situationen som afsæt for offentliggørelse af kritik vedrørende dyrevelfærd, fødevaresikkerhed, miljø mv.
Kanaler
Presse
Talspersonerne besvarer alle pressehenvendelser. Vi skal henvise til myndighederne som den primære kilde.
Afhængig af forløbet kan det blive nødvendigt at udsende pressemeddelelse(r)
Web
LF.dk/Medlemsforum, VSP.lf.dk, LF-intern:
- Nyheder om forløbet
- Q&A??
- Evt. baggrundsinformation om den aktuelle kemiske kontaminant, og hvordan situationen håndteres
Nyhedsbreve
Ekstraordinære V-, P- og evt. formandsnyhedsbreve udsendes efter behov om forløb/udvikling og L&F’s indsats.
Ansvarlig: Kommunikationsdirektør (opdateret oktober 2021)
Som udgangspunkt er der kun tre, der udtaler sig til pressen, nemlig veterinærdirektøren, formanden og områdedirektør for Public Affairs & Kommunikation
I tilfælde af at sagen udvikler sig, så det også bliver relevant med kommentarer fra den pågældende sektor, kan følgende udtale sig for svin, kvæg, fjerkræ/æg:
Udtalelser skal evt. koordineres med virksomhederne.
Mistanker/udbrud vedr. gris:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
L&F: | |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Asger Krogsgaard | Mobil: 2169 5111 |
Erik Larsen | Mobil: 4092 6730 |
Merete Juhl | Mobil: 2058 9688 |
Christian Fink Hansen | Mobil: 2130 9226 |
Mistanker/udbrud vedr. levende kvæg:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
Dansk Kvæg: | |
Christian Lund (politisk) | Mobil: 4020 8404 |
Ida M. L. D. Storm (fagligt) | Mobil: 5167 1558 |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Mistanker/udbrud vedr. oksekød/kalvekød:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
L&F: | |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Evt. Maybritt Kiel Poulsen | Mobil: 4025 3888 |
Dansk Kød: | |
Erik Kam | Mobil: 2276 6894 |
Mistanker/udbrud vedr. fjerkræ:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Martin Hjort Jensen | Mobil: 2426 9286 Tlf. privat: 7589 6200 |
Klaus Jørgensen | Mobil: 2724 5663 |
Jørgen Nyberg Larsen (æg) | Mobil: 2724 5691 |
Ansvarlig: Områdedirektør for Public Affairs & Kommunikation (opdateret maj 2023)
Opgave og ansvarsfordeling
Ved kemisk kontaminering af foder og vand til dyr, fugl eller fisk eller af fødevarer varetager Områdedirektør i Landbrug og Fødevarer med ansvar for "Fødevare og Veterinære Forhold" koordineringen af Landbrug & Fødevarers indsats.
Koordineringen internt i organisationen omfatter:
- Orientering af Bestyrelsen og direktionen, herunder andre brancher
- Beredskabsudvalget
- Fordeling og opfølgning på de opgaver, som Landbrug og Fødevarer skal varetage for det offentlige såsom nedslagtning og taksation
- Fordeling og opfølgning på øvrige interne opgaver
Koordineringen eksternt omfatter:
- Kontakt til Fødevarestyrelsen og deltagelse i FVST´s kriseberedskab
- Kontakten til andre husdyrbrancher og Landbrugsraadet
- Medvirken ved Landbrug og Fødevarers kontakt til Ministerier, departementer og Styrelser
- Mediekontakt sammen med Informationsafdelingen