Mund og klovsyge
Læs om mund og klovsyge.
Aktivering af beredskabet
Udvalget for kommercielt beredskab, også kaldet Beredskabsudvalget, skal i perioder med udbrud af Mund- og klovesyge, disponere på fællesskabets vegne i nært samarbejde med Landbrug & Fødevarers bestyrelse - og med ansvar over for denne.
Udvalget skal i tilfælde af udbrud af ondartede smitsomme sygdomme sikre:
- Højst mulige priser
- mindst mulige markedsforstyrrelser
- at landbrugspolitiske reaktioner fra importlande undgås
- et smidigt samarbejde med offentlige myndigheder og andre organisationer
- koordinering af information om krisetiltag
- koordinering og fastsættelse af ekstraordinære smitteforebyggende foranstaltninger på fællesskabets virksomheder
Udvalget har i et udbruds indledende fase, og så længe situationen kræver hastige beslutninger, kompetence til at disponere på branchens vegne med henblik på i videst muligt omfang at sikre ovennævnte. Udvalget har i denne forbindelse kompetence til på branchens vegne at indgå aftaler med f.eks. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Udvalget udarbejder regler for kompensation i forbindelse med:
- Driftstab ved slagtestop
- Krydsstemplede varer
- Andre bundne varer
- Evt. regionalisering
Udvalget består af Landbrug & Fødevarer formandskab (formand), administrerende direktør, de adm. direktører ved slagteriselskaberne, direktøren for området Fødevare og Vetinæreforhold, sektorchef for Svin og Kvæg.
Udvalget indkaldes på foranledning af formanden for forretningsudvalget eller direktøren for området Fødevare- og Veterinære Forhold
Udvalget holdes desuden typisk orienteret om alvorlige mistanker samt evt. forhold i andre EU-lande, der kan få betydning for introduktion af smitte til Danmark.
Direktøren for området Fødevare og Veterinære forhold er sekretariat. I praksis uddelegeres sekretariatsopgaver til beredskabsrepræsentanter i området for fødevare og veterinære forhold f.eks. person 1,2 og 3.
Beredskabsudvalget:
- Formanden for virksomhedsbestyrelsen
- Formand for Danish Crown
- Adm. dir. Danish Crown
- Adm. dir. Tican
- Adm. direktør i Landbrug & Fødevarer
- Direktør, Sektor for Gris, Landbrug & Fødevarer
- Bestyrelsesformand i Landbrug & Fødevarer Gris
- Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare- & Veterinære Forhold
- Formand for Veterinærudvalget
- Sektordirektør for Landbrug & Fødevarer, Kvæg
- Formand for Landbrug & Fødevarer, Kvæg
Ansvarlig: Person 2 (opdateret maj 2023)
Download Mail-notat-forside (bestyrelse)
Ansvarlig: Person 3 (opdateret april 2023)
Opgave og ansvarsfordeling
Download Beredskabsudvalg - mail-indkaldelse ved udbrud
Ansvarlig: Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold & Person 3 (opdateret maj 2023)
Som medlemsvirksomhed til Landbrug & Fødevarer bliver DAKA orienteret af L&F´s stab om mistanker om ondartede smitsomme sygdomme. Dette skal sikre, at DAKA hurtigt får et overblik over, hvilke besætninger der ligger indenfor zoner med restriktioner, og derved undlader at sende transportvogne til besætninger indenfor zoner med restriktioner.
DAKA modtager SMS og e-mail via L&F's stab og bliver på den måde orienteret om udviklingen.
Ansvarlig: Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, SEGES (opdateret juni 2023)
Ved mistanke eller ved udbrud af smitsom sygdom varetager områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare- og Veterinære Forhold koordineringen af Landbrug & Fødevarers (L&F) indsats.
Koordineringen internt i organisationen omfatter:
- Orientering af bestyrelsen og direktionen, herunder andre brancher
- Beredskabsudvalget
- Fordeling og opfølgning på de opgaver, som L&F skal varetage for det offentlige såsom nedslagning og taksation
- Fordeling og opfølgning på øvrige interne opgaver
Koordineringen eksternt omfatter:
- Kontakt til Fødevarestyrelsen og deltagelse i FVST´s krisestab
- Kontakten til andre husdyrbrancher
- Medvirken ved L&F´s kontakt til ministerier, departementer og styrelser
- Mediekontakt sammen med kommunikationsafdelingen
Ansvarlig: Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold (opdateret juni 2023)
Introduktion
Det er vigtigt og en stor fordel, at Landbrug & Fødevarer orienteres så tidligt som muligt.
Selv ved en svag mistanke vil Landbrug & Fødevarer kunne igangsætte forholdsvis omkostningsfrie forholdsregler, som, hvis situationen skulle udvikle sig alvorligt, kan spare mange anstrengelser og omkostninger.
Fødevarestyrelsen stopper ifølge rutinen alle leverancer fra en mistænkt besætning.
Landbrug & Fødevarer vil, når der foreligger oplysninger om evt. kontaktbesætninger, kunne holde leverance til slagtning tilbage fra disse.
Jo tidligere slagteriet orienteres, jo større er chancerne for at opspore enten levende dyr i staldene eller kød i kølerummene.
Verifikation af oplysninger om mistanke
Såfremt der indkommer oplysninger fra en leverandør, sælger, slagteri m.v. om mistanke om udbrud af en ondartet smitsom sygdom, skal Afdelingschef Veterinær- & Kvalitetsforhold, Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold og person 3 orienteres straks.
Herefter er det vigtigt at få verificeret oplysningen hos veterinærchefen (eller evt. centralt i Fødevarestyrelsen, FVST), hos enten:
- Beredskabschef
- Enhedschef i Dyresundhed
- Veterinærdirektør
Se alle kontakter i liste over ”kontakt- og telefonliste”
Endvidere skal indsamles oplysninger (typisk hos den ansvarlige veterinærchef), herunder:
- Navn, adresse, tlf.nr. på mistænkt besætning
- Besætningstype
- CHR nr.
- Evt. kontaktbesætninger (f.eks. salg af smågrise, søer)
- Slagteri, hvortil der leveres svin og søer, samt leverandørnummer
- Dato for sidste leverance (til brug ved vurdering af mulighed for afgrænsning af modtagne dyr fra besætningen)
- Anamnese på besætningen, således at det kan vurderes, hvorvidt der er tale om en svag eller stærk mistanke
- Dato for prøvesvar (kontakt Statens Serum Institut - SSI)
På baggrund af de indhentede oplysninger vurderes det af Veterinærtjenesten hos FVST), hvorvidt der er tale om en svag eller stærk mistanke. Afhængig af vurderingen orienteres som beskrevet.
Orientering - MISTANKER BEHANDLES FORTROLIGT
Ved svag mistanke orientering af:
1. | Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare- og Veterinære Forhold (alternativt administrerende direktør) ogAfdelingschef for Veterinær-& Kvalitetsforhold, + person 3 (mundtligt) |
2. | Pågældende virksomhed (DC, Tican eller privatslagteri pr. tlf. mhp. at få stoppet indtransport): - Privattelefonnumre står i parentes |
Danish Crown, Randers (89 19 19 19) Afregningschef i Danish Crown Corporate Quality Manageri Danish Crown Adm. direktøri Danish Crown |
|
Tican, Thisted (99 19 23 33) Supply Chain direktøri Tican Adm. direktør i Tican |
|
Daka, Ringsted (76 74 51 11) Transportchef Chef for driftskontrollen Disponent |
|
3. | SMS gruppe (svag mistanke) |
HUSK at orientere de samme personer, når prøvesvaret foreligger!
Ved stærk mistanke desuden:
- Person 4, udarbejdelse af oversigter 1/ 3/10 km mundtligt (el. skriftligt)
- SMS - gruppe, stærk mistanke - inkl. Beredskabsudvalget (Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold)
- Uddybende mail sendes til Beredskabsudvalget
HUSK at orientere de samme personer, når prøvesvaret foreligger!
Ansvarlig: Person 3 og Person 4 (opdateret Marts 2023)
- De første ”5 min”, orientering af Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold, Formanden for virksomhedsbestyrelsen samt Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold og person 1, person 2 & person 3
- Person 4 og person 6 kontaktes, således at diverse opgaver varetages
- Der sendes en forbindelsesofficer til Fødevarestyrelsen (person 19)
- Der skal udpeges en ansvarlig person til løbende at overvåge info@lf.dk for at opsamle relevante mails, og sende disse videre til de relevante personer
- Via SMS (person 2) til SMS-gruppe-UDBRUD
- Koordinering til Fødevarestyrelsen(FVST), Veterinærdirektør, Veterinær Beredskabschef og Enhedschef for Dyresundhed.
Kopi af fax til direktør Sektor Gris, Pressechefen, og Bruxelleskontor - Beredskabsudvalget mødeindkaldelse (beredskabsudvalg - Fax med indkaldelse ved udbrud) via mail eller fax (Mailgruppe under person 6), (fax 6. sal)
- Beredskabsudvalget, Bestyrelsen og LF Gris informeres via mail af nedenstående personer
Person 6: Beredskabsudvalget, Direktør, Public Affairs & Kommunikation: (til bestyrelsen),
Person 7: Landbrug & Fødevarer Gris
Liste over forventede reaktioner fra de 10 vigtigste importlande af dansk svinekød. - Markedsreaktioner til medlemsvirksomhederne via mail (Mailgruppe under person 6). Derforuden:
- ITD Eksportvognmændene
- Dansk Transport Logistik
- Rengørings og disenfiktionsplads Danish Safety Wash Anno 2016 ApS
- Rengørings og desinfektionsplads Mega Wash A/S
- Rengørings og desinfektionsplads Fugl I/S
Kopi til: Direktør, sektor Gris - pressechefen - person 8 - Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, Afdelingsleder Bruxelles / Danske Slagterier, S.A. (DBMC), Bruxelles/person 10, Person 9.
De første ´5 timer´ mødeaktivitet:
- Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold mødes med person 3, Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, SEGES, Pressechefen, kommunikationsdirektør, person 1, person 2.
- Arbejdsopgaver fordeles døde/levende.
- Forberede task force (i form af mødelokale Sverige). - Ved udbrud af ondartet smitsom svinerelateret sygdom eller lign., der kan få konsekvenser for omsætning af levende dyr generelt, eller
- Ved udbrud af ondartet smitsom sygdom eller lign. med relation til flere dyrearter foretages:
- Indkaldelse af brancherepræsentanter til møde i Beredskabsudvalget (L&F), jf. pkt. 1).
- Ved udbrud af ondartet smitsom sygdom eller lign. med relation til flere dyrearter igangsættes task force med deltagelse af relevante brancher, jf. pkt. 1).
- F.eks. ved udbrud af mund- og klovesyge, deltagelse af veterinæransvarlige fra L&F, SEGES Kvægs veterinære beredskab, mejeriudvalget og KF.
De første ´12 til 24 timer´, mødeaktivitet:
- Beredskabsudvalgsmøde (evt. samme aften)
- Igangsættelse af task force med deltagelse af ´levende´/´døde´ m.fl. - koordination/interne i L&F/ Aflivningshold
(Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare- og Veterinære Forhold, Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, person 1, person 2, + 2 fra Fødevarelovgivning, forædling og eksport (person 11, person 3) + SPF-Sund , dyrlæger (person 11, person 12) + 2 sekretærer (person 6 og person 14)
Ansvarlig: Person 2 og Person 3 (opdateret marts 2023)
Beredskabsudvalget består i perioder med udbrud af mund- og klovesyge af nedennævnte personer fra Veterinærudvalget. Beredskabsudvalget skal disponere på fællesskabets vegne i nært samarbejde med Landbrug & Fødevarers (L&F) bestyrelse - og med ansvar over for denne.
Udvalget har i et udbruds indledende fase, og så længe situationen kræver hastige beslutninger, kompetence til at disponere på branchens vegne med henblik på i videst muligt omfang at sikre at disse dispositioner finder sted. Udvalget har i denne forbindelse kompetence til på branchens vegne at indgå aftaler med f.eks. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og med Fødevarestyrelsen.
Udvalget indkaldes på formanden for forretningsudvalget eller områdedirektøren i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forholds foranledning.
Udvalget holdes desuden typisk orienteret om alvorlige mistanker samt evt. forhold i andre EU-lande, der kan få betydning for introduktion af smitte til Danmark.
Områdedirektøren i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold er sekretariat.
Beredskabsudvalget:
- Formanden for forretningsudvalget
- Formand for Danish Crown
- Formand for Tican
- Adm. dir. Danish Crown
- Adm. dir. Tican
- Adm. direktør i Landbrug & Fødevarer
- Direktør, Sektor for Gris
- Sektordirektør, Kvæg
- Bestyrelsesformand for Landbrug & Fødevarer, Gris
- Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold
- Formand for Veterinærudvalget
Krisestyringsgruppen finder de detaljerede arbejdsplaner:
Ansvarlig: Person2 (opdateret maj 2023)
Indsats
Bekæmpende
Landbrug & Fødevarers bestyrelse og udvalg vil øjeblikkeligt blive orienteret, hvis vi får udbrud af en anmeldepligtig sygdom - se Om beredskabet.
Beredskabsudvalget vil blive orienteret og træffe beslutninger afhængig af situationen. Hvordan de øvrige udvalg vil agere afhænger af den pågældende situation:
- Danske Svineslagterier (DSS)
- Veterinærudvalget
- Landbrug & Fødevarer Gris
Krisestyringsgruppen finder den detaljerede arbejdsplan: Beredskabsudvalgets opgaver
Ansvarlig: Person 3 (opdateret juni 2023)
I tilfælde af udbrud af ondartede smitsomme sygdomme vil der komme større eller mindre begrænsninger i disponeringsmuligheder af kød og animalske produkter. Dette har stor betydning for L&F`s medlemsvirksomheder. Udover information via Beredskabsudvalget og Svineslagteri forum, sendes relevant information løbende ud til samtlige medlemsvirksomheder.
Ansvarlige for udsendelse er:
- Person 3 / Person 17
Desuden:
- Person 18
- Person 5
Krisestyringsgruppen finder detaljerede arbejdsplaner:
- Arbejdsplan for virksomheder
- Vejledning om kriseberedskab ved mistanke hos svin om udbrud af ondartet smitsom sygdom
- Vejledning om kriseberedskab ved udbrud af ondartet smitsom sygdom
- Gældende attestationskrav i vigtige lande
Ansvarlig: Person 3 (opdateret juni 2023)
Regler for besøg i besætninger vil være bestemt af det aktuelle risikoniveau.
I risikoniveau 0, hvor risikoen for introduktion af alvorlige smitsomme sygdomme er lavest, gælder Landbrug & Fødevarers anbefalinger vejledninger om besøg beskrevet her på intranettet. For besøgende fra offentlige instanser findes vejledning nr. 9324 af 21/07/2011.
Ved indtræden af risikoniveau 1 og 2 vil Fødevarestyrelsen (FVST) i samarbejdet med husdyrbrancherne udfærdige særlige regler for besøg i besætninger, afhentning af dyr til levebrug, for praksisudøvelse m.m. Disse regler vil være tilgængelige på hjemmesiderne hos FVST og husdyrbrancherne.
I områder med udbrud - For konsulenter, dyrlæger, og den generelle offentlighed
Al færdsel til og fra ejendomme med mistanke eller udbrud af alvorlige smitsomme sygdomme må som udgangspunkt kun finde sted efter tilladelse fra Fødevarestyrelsen, Øst eller Vest.
I tilfælde af udbrud etablerer de veterinære myndigheder i henhold til EU lovgivningen bekæmpelses- og overvågningszoner. Der vil i givet tilfælde blive fastsat regler for besøg i besætninger, som ligger i de etablerede zoner. Den øvrige del af landet udenfor zonerne vil også være underlagt særlige besøgsregler.
Særlige besøgsregler i udbrudssituationer og i tilfælde af offentligt tilsyn findes på Fødevarestyrelsens hjemmeside og i vejledning nr 9324 af 21/07/2011.
Den generelle offentlighed vil også i udbrudssituationer bliver begrænset i deres færden i områder med udbrud af en anmeldepligtig sygdom. Det skyldes, at mennesker kan overføre smitten i tøj, fodtøj og evt. redskaber el.lign. Fødevarestyrelsen vil i udbrudssituationer gøre opmærksom på restriktionerne på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
Ansvarlig: Person 2 (opdateret juni 2023)
Mistanke
Ved mistanke om mund og klovsyge eller anden ondartet, smitsom husdyrsygdom, vil der være stor medieopmærksomhed og interesse i befolkningen, blandt landmænd mv.
Fødevarestyrelsen melder officielt ud om mistankerne og de videre undersøgelser med en pressemeddelelse. Landbrug & Fødevarers information er udelukkende supplerende.
Medieinteressen og Landbrug & Fødevarers informationsindsats vil bl.a. afhænge af, hvor længe det er siden, der sidst har været en mistanke, om den aktuelle mistanke er stærk eller svag, og om mistanken efterfølgende bekræftes, så der er tale om et sygdomsudbrud.
Der vil være behov for en hurtig, effektiv og koordineret kommunikation i tiden umiddelbart efter at en mistanke bliver kendt. Erfaringen viser, at denne periode er hektisk, så Landbrug & Fødevarer har derfor et kommunikationsberedskab.
Udbrud
I tilfælde af et udbrud af mund og klovsyge i Danmark vil der være stor presse-, medie, kunde-, landmands- og offentlighedsinteresse for informationer.
Det er Fødevarestyrelsen, der styrer bekæmpelsen og dermed også står for den officielle kommunikation om situationen. Imidlertid vil Landbrug & Fødevarer også være en kilde til informationer – dog primært som supplement til myndighedernes om situationens udvikling. Derimod vil Landbrug & Fødevarer være en primær kilde til baggrundsinformationer om den ondartede smitsomme sygdom, f.eks. svinepest, og udbruddets konsekvenser.
Interessenter
I tilfælde af mistanke eller udbrud af ondartet smitsomme sygdomme vil der være en række interessenter i forhold til Landbrug & Fødevarers aktiviteter:
Interessenter ved Mistanke | Interessenter ved Udbrud | |||
1. | Pressen Offentligheden / forbrugeren Landmænd, konsulenter, rådgivere mv. Medarbejdere i Landbrug & Fødevarer Medlemsvirksomheder |
1. | Pressen Offentligheden / forbrugeren Landmænd, konsulenter, rådgivere mv. Medarbejdere i Landbrug & Fødevarer Medlemsvirksomheder Udenlandske kunder Udenlandske myndigheder Udenlandsk presse |
|
2. | Myndigheder Politikere Interesseorganisationer/kritikere Dansk detailhandel Udenlandske kunder Udenlandske myndigheder Udenlandsk presse |
2. | Turister |
Interessenterne vil blive informeret primært via:
Interessenterne vil blive informeret primært via:
- Landbrug & Fødevarers hjemmeside (www.lf.dk)
- Medlemsforum (www.lfmedlem.dk)
- Den Interne
- Pressemeddelelser.
Kommunikationsafdelingen er ansvarlig for håndtering af kommunikationen til pressen, offentligheden og Landbrug & Fødevarers medarbejdere. I kommunikationsafdelingen er opgaverne fordelt:
Medarbejdere | Opgaver |
Pressechefen | Pressekontakt, nyheder, pressemeddelelser |
Person 19 | Nyheder, LF-intern, L & F hjemmesiden/Medlemsforum |
Person 20 | Nyheder, LF-intern, L & F hjemmesiden/Medlemsforum |
Person 21 | LF-intern, L & F Hjemmeside |
Person 22 | Nyheder, VSP hjemmesiden |
Presseafdeling | Medieovervågning |
Vær opmærksom på, hvem der må udtale sig til pressen - se mere under pressehåndtering.
Kommunikationsafdelingen arbejder tæt sammen med andre afdelinger bl.a. i form af telefonslusen.
Også Handelspolitik & Afsætning holder vågent øje med udviklingen, for om nødvendigt at orientere udenlandske interessenter via den engelske og tyske hjemmeside.
Læs mere om kommunikationsopgaverne:
Ansvarlig: Person 19 (opdateret juni 2023)
Bekræfter laboratorieundersøgelser, at en besætning er smittet med en ondartet smitsom sygdom, bliver besætningen sædvanligvis slået ned. Nedslagningen skal forhindre yderligere spredning af smitten.
Når Fødevarestyrelsen har besluttet, at en besætning skal aflives, bliver Sundhedskontrollen i VSP kontaktet. Sundhedskontrollen deltager i aflivningen ved at stille personale til rådighed.
Distriktsdyrlægen i det pågældende område får at vide, hvor mange og hvilke dyregrupper aflivningen omhandler, så personel og udstyr kan tilpasses den pågældende situation.
Veterinærchefen i den pågældende region afklarer inden aflivningen går i gang, hvordan de aflivede dyr skal destrueres og sørger for logistikken i den forbindelse.
Besætningen takseres inden aflivningen gennemføres.
Krisestyringsgruppen finder den detaljerede arbejdsplan:
Ansvarlig: Person 11 (opdateret juni 2023)
I det øjeblik at en besætning smittet med en ondartet smitsom sygdom skal slåes ned, er det vigtigt, at værdien af besætningen vurderes, så driftstabet kan gøres op. Dette betegnes som taksering af den pågældende besætning.
Person 21 Person 15 sikrer, at taksatorer er til rådighed og sørger for, at taksatorerne har aktuelle priser til rådighed. Person 21 og Person 15 har også ansvaret for at opgøre besætningernes løbende driftstab og udbetaling af kompensation for samme.
Endvidere bistår Person 21 og Person 15 ved markedsordninger med vurderinger og økonomiske beregninger over nedslagning.
Krisestyringsgruppen finder detaljerede arbejdsplaner for taksering:
- Aflivning, behov og omkostninger
- Markedsordninger - arbejdsplan
- Taksatorliste
- Vejledning om taksation af svinebesætninger
- Regneark for priser
Ansvarlig: Person 21 (opdateret april 2023)
EU har en forvaltningskomite for svinekød. Den har til opgave at overvåge markedet for svinekød i EU, herunder at tage stilling til opkøb af svinekød fra besætninger, som ligger i zoner etableret i forbindelse med bekæmpelse af smitsomme sygdomme. Besætninger, som slås ned på grund af smitte eller på grund af mistanke, er ikke omfattet af denne ordning. Erstatning til disse besætninger reguleres af anden vej.
Ved etablering af zoner rammes en række besætninger af omsætningsrestriktioner. Det betyder, at de ikke kan sælge dyr til levebrug og slagtning. Efter henvendelse fra danske myndigheder vil komitéen tage stilling til opkøb af smågrise og slagtesvin med henblik på destruktion. Henvendelsen skal udarbejdes i samarbejde mellem Branchen, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, FødevareErhverv og Fødevarestyrelsen.
Krisestyringsgruppen finder detaljerede arbejdsplaner:
- Markedsordninger (passwordbeskyttet)
Ansvarlig: Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold (opdateret juni 2023)
Nedslagning
Veterinærchefen afklarer inden aflivningen, om de aflivede dyr skal køres til destruktion, nedgraves eller afbrændes. Den ansvarlige dyrlæge fra LF Gris handler ud fra disse anvisninger.
Fødevarestyrelsen indgår aftaler med udvalgte vognmænd, som har de fornødne containere og kraner.
Containerchaufføren skal blive i lastbilen under afhentning af containere ved besætningen. Der skal således være en medhjælper udenfor denne lastbil til håndtering af container. Medhjælperen kan være kranføreren. Der skal helst være:
- 2 bagmonterede kraner
- 2-3 aflivningscontainere under arbejde pr. besætning hele tiden, hvilket medfører, at flere containere skal afhentes, når de er fulde (alle fra destruktionsanstalt)
- 1-2 udgangssteder for containere ved besætningen.
Den aktuelle koordinering af containerflow (aflivnings- som afhentning) foretages af den ansvarlige dyrlæge i samarbejde med veterinærchefen og kørselsafdelingen i destruktionsfirmaerne.
Antal lastbiler og containere
Dette baseres på at dyrene aflives i containere ved besætningen, hvorefter de grabbes over i transportcontainer og transporteres til destruktionsanstalt eller til midlertidig deponering indtil de kan destrueres.
Hver besætning skal bruge:
- 4 aflivningscontainere
- 2 bagmonterede kraner
- et antal transportcontainere og lastbiler, bl.a. afhængig af transportafstand (i alt 10 træk á 2 containere til bortkørsel af 250 tons).
Vi har gennem vores faste vognmands adgang til ca. 12 kranbiler, mindst 6 store aflivningscontainere og ca. 50 små aflivningscontainere samt 45-50 vandtætte transportcontainere.
Dvs. at vi umiddelbart har aflivningscontainere nok til 12 hold, men mangler 12 kraner.
DAKA forventes at kunne stille materiel til rådighed. Hvor meget vides ikke.
Bortkørsel er, ligesom skurvogne med rengørings- og badefaciliteter mellem ren og uren zone, Veterinærchefernes ansvar. De har kontrakt med ISS samt forpligtende tilsagn fra beredskabsstyrelsen.
DAKA sørger for containerflow efter aftale med afdelingsleder i Sundhedskontrollen.
DAKA | |
Kontaktperson: | Jesper Visby Larsen tlf.nr.: 5158 4295 |
Rent praktisk vil afhentningscontainere komme til at stå på overgangen mellem uren (afspærret zone) og ren zone. Den lastbil, som skal køre containeren væk til destruktion, må ikke komme ind i det urene område.
Samtlige containere og køretøjer rengøres og desinficeres på alle udvendige overflader efter veterinærchefens anvisninger inden de forlader de urene områder.
Kørselsplanlægning/flow skal ligge hos professionelle folk, det vil sige DAKA's kørselskontor, i samarbejde med implicerede containervognmænd.
Destruktionsmængde
En 300 so besætning med slagtesvin vil ved nedslagning give følgende tonnage, som skal transporteres bort til destruktion/nedgravning/afbrænding.
- 300 søer af 225 kg i alt 67 tons
- 600 pattegrise i farestalden i alt 3 tons
- 900 smågrise i fravænningstaldene i alt 18 tons
- omkring 2000 slagtesvin 20-100 kg i alt 120 tons. Ved god tilvækst vil der være færre kg.
I alt ca. 208 tons, dvs. omkring 10-11 fulde træk med hænger, som evt. skal transporteres til destruktion.
Ansvarlig: Afdelingschef, for Veterinær- & Kvalitetsforhold (opdateret november 2022)
Mobilt forrum
Veterinærchefen er ansvarlig for, at der placeres et mobilt forrum på overgangen mellem ren og uren zone.
Aflivningshold samt hjælpere pr. besætning
Sundhedskontrollen, distrikt Midt/Nord og distrikt Syd / Øst råder over:
- 8 dyrlæger
- 2 veterinærteknikere.
Personalebehov og beredskab til nedslagning
Personalebehovet pr. besætning er:
- 1 dyrlæge fra Landbrug & Fødevarer Gris.
- Minimum 1 praktiserende dyrlæge (eller VSP dyrlæge)
- 6 veterinærteknikere eller erfarne slagteriarbejdere.
- 9 uddrivere. Heraf bør de 6 være slagteriarbejdere, så der kan roteres ved boltpistolerne.
En 300 so´s besætning kan med dette personale aflives på ca. en arbejdsdag (med nogen variation).
Arbejdsfordelingen ved aflivning af en besætning på ca. 300 søer kræver følgende:
A. Organisering, opsyn, assistance:
- 1 Landbrug & Fødevarer Gris
B. Tre aflivningshold:
Søer:
- 2 mand til at skyde, 1 til rygmarvsstødning, 3 til uddrivning.
Slagtegris:
- 3 mand til skydning, 3 til uddrivning.
Smågrise:
- 1 dyrlæge til indsprøjtning/opsyn med CO2 aflivning
- 3 mand til at fange og holde.
Hvis CO2 gasning skal anvendes vil det kræve nogenlunde det samme personalebehov.
Afdelingerne råder over ca. 8 dyrlæger som har den fornødne erfaring til at kunne forestå nedslagninger. Dvs. at vi, såfremt alle øvrige arbejdsopgaver kan lægges til side eller overtages af andre, principielt kan håndtere ca. 8 nedslagninger samtidig.
Udover vore 3 veterinærteknikere og 3 øvrige dyrlæger vil dette fordre yderligere mindst:
- 5 dyrlæger (indsprøjtning eller overvågning af CO2 aflivningen)
- 45 mand til skydning
- 72 mand til uddrivning.
Hovedparten af uddriverne skal som sagt være erfarne, dvs. stilles til rådighed af virksomhederne.
Kan omfanget begrænses til nedslagning af én besætning pr. hold pr. dag, dvs. stort set en normal arbejdsdag, kan et hold om nødvendigt arbejde hver dag i en længere periode.
Skal der nedslås 2 besætninger pr. dag pr. hold, dvs. 16-18 timers arbejdsdag, kan takten formentlig max. holdes i få dage.
Ansvarlig: Afdelingschef, for Veterinær- & Kvalitetsforhold (opdateret november 2022)
Søer (skydning)
- Skydning med ´CASH special´ boltpistol, patroner (green label 3 grain) med efterfølgende anvendelse af rygmarvsstøder.
- Hvert aflivningshold skal desuden have en CASF Magnum 9000 EURO Cal. 22 (red label 4 grain patroner som KUN må benyttes i denne boltpistol) til store søer og orner.
Grise fra ca. 25 kg til ca. 100 kg (skydning)
Aflivning gennemføres ved, at grisene skydes med ´CASH special´ boltpistol, patroner (pink label 1,25 grain til unggris/slagtegris) og (blue label 2,5 grain til større slagtesvin), kombineret med en dyrlæges individuelle og grundige kliniske undersøgelse af, om dyret er dødt som følge af skydningen. Resulterer denne undersøgelse i fund af dyr, som ikke er døde som følge af skydningen, skal disse straks aflives, hvilket kan ske ved rygmarvsstødning eller ved intracardiel injektion af en dødelig dosis bedøvelsesmiddel.
NB! Skydning udføres af tekniker eller slagterimedarbejder under overvågning og instruktion af VSP-dyrlæge eller af L & F-dyrlægen selv.
Grise op til 25 kg (CO2 aflivning)
Denne metode er godkendt i henhold til lovgivningen og beskrives her i store træk.
DAKA stiller containere til rådighed og kan sørge for, at container med sliske og den nødvendige mængde CO2 er til stede. CO2-containerens kapacitet er 20 m3 og lasteevne 10 tons (anvendes normalt til aflivning af fjerkræ). Det er vægten, der er afgørende for hvor mange grise, der kan være i containeren, som da vil være halvt fyldt.
Grisene skal nedlægges i containeren gennem luger i låget. Containeren skal være fyldt med CO2, inden den første gris sænkes ned. Hertil anvendes ca. 20 kg CO2, og det kan måles, om koncentrationen er tilstrækkelig, hvilket vil sige mere end 90 % CO2.
Påfyldningstiden varer ca. 15 minutter, og koncentrationen har ved målinger vist sig at holde i mere end 90 minutter. CO2 leveres normalt i batterier med 8 x 20 kg, og til fyldning af 10 tons container skal anvendes 20 kg CO2.
DAKA kan anvende almindelige containere med klaplåg, hvorved kapaciteten kan øges mange gange. Der er konstrueret påfyldningsapparatur, som kan nedsænkes i disse containere.
Grisenes reaktion efter nedsænkningen skal overvåges af den ansvarlige, som udpeges forinden aflivningen påbegyndes.
Fødevarestyrelsen har den 18.07.05 udarbejdet en Vejledning om aflivning af smågrise med CO2 i container.
Boltpistoler
De 12 aflivningshold (hvis alle Sundhedskontrollens dyrlæger skal aflive samtidigt) skal hver bruge:
- 5 normale, skæftede boltpistoler samt 1 Cash magnum, dvs. i alt 60+12.
L&F distriktskontorerne råder over ca. 12-16 ´CASH special´ skæftede pistoler samt 4 CASH Magnum rørpistoler:
I Vejen: ca. 8 boltpistoler
I Kjellerup: 8 boltpistoler
Hvert distrikt har 6 rygmarvsstødere.
Slagterierne råder over 12-15 CASH skæftede pistoler, og evt. nogle enkelte CASH magnum.
Hos CASH pistoler i Ulfborg kan man reparere defekte boltpistoler, ofte fra dag til dag
Vi har ikke overblik over, hvor mange boltpistoler virksomhederne kan mobilisere. Lageret hos importøren er ikke stort.
Der vurderes at være rigeligt ammunition i landet, og mere kan ret hurtigt skaffes.
NB! De almindelige BLITZ boltpistoler er uanvendelige til masseaflivninger
Blitz pistol:
Jørgen Kruuse
Marslev Byvej 35
5290 Marslev
Tlf. 72 14 15 11
Fax: 72 14 14 00
SE nr.: 35243216
e-mail: info@kruuse.com
HATTING-KS
Oensvej 48, Hatting
8700 Horsens
Tlf. 76 26 55 00
Fax 76 26 55 40
Cash Magnum og Cash Special boltpistol:Cash Pistoler
Moesgårdvej 6
6990 Ulfborg
tlf. 97492249, mobil 23 46 90 65
v/ Peter Thomsen
Se forhandlere af boltpistoler i Info Gris:
• Aflivning
Frilandsbesætninger
Forhold omkring eventuel skydning på afstand i frilandsbesætninger (i/uden for indhegning), dvs. søer/grise som ikke umiddelbart kan indfanges. Biologisk fængsling/drivning med foder kan forsøges evt. efter sultperiode.
Remedier til brug ved aflivning
- Halmballer (bigballer/små halmballer), brædder, skillerum etc. til afskærmning ved uddrivning til aflivningscontainer. I de fleste tilfælde vil materialerne være på ejendommen, men det kan være nødvendigt at medbringe materiale. Kan medbringes af kranbilvognmand. Medbragt materiale efterlades på ejendommen.
- Projektører (under mørke), løse eller fastmonteret på kranlastvogn; hermed er man uafhængig af strømudtag ved aflivningssted.
- Smågrise til aflivning med kuldioxid skal drives eller køres (fodervogne) til aflivningscontainer. Mandskab skal være på ejendommen.
- Spåner/savsmuld til at strø i bunden af aflivningscontainer (medbringes af kranbilvognmand). Overskydende strøelse efterlades i besætning.
Ansvarlig: Person 12 (opdateret juni 2023)
Ved ankomst til besætning
Skift til arbejdstøj i det mobile forrum. Patruljekassen anbringes i den rene del af det mobile forrum, og pistoler/aflivningsgrej føres fra ´patruljekasse´ til urent område.
Ved frakørsel fra besætning
Den ydre beklædning - regntøj/støvler - rengøres og desinficeres efter veterinærchefens retningslinier. Det kan evt. ske i samarbejde med ISS, Falck eller de regionale beredskabscentre.
Den indre beklædning efterlades i forrumsvogn i lukkede poser og vaskes i neutralt område; herefter er dette tøj at betragte som rent.
Pistoler og aflivningssprøjter etc. rengøres i besætningen efter anvisning fra Fødevare styrelsens's dyrlæge. Disse ting forbliver i forrumsvognen i lukkede plastposer, og serviceres/rengøres og desinficeres herefter endeligt på neutralt område. Dette vil kunne være forrumsvognen og redskaberne kan herefter overføres til patruljekassen.
Se også:
- Rengøring og desinfektion
Ansvarlig: Person 12 (opdateret juni 2023)
Når det lokale krisecenter (veterinærchefen) har besluttet, at en besætning skal aflives, skal Landbrug & Fødevarer hurtigst muligt underrettes, så aflivningspersonel og aflivningsmateriel kan samles hurtigst muligt. Bent Nielsen underrettes og giver informationen videre til den ansvarlige distriktsdyrlæge.
Inden aflivningen gennemføres sørger veterinærchefen for, at besætningen takseres. Veterinærchefen uddelegerer den praktiske del af aflivningsarbejdet til den ansvarlige L&F dyrlæge.
Vurdering af omfanget
Så hurtigt som muligt gives besked til den lokale L&F distriktsdyrlæge vedrørende antallet af dyr i besætningen, fordelt på følgende grupper:
- Søer/gylte/orner
- Pattegrise ved søer
- Smågrise i fravænningsstalden
- Ung- og slagtesvin samt evt. poltetillæg
Ved aflivning skal der være en ansvarlig leder i L&F-regi, dvs. en distriktsdyrlæge eller anden dyrlæge udpeget af den stedlige distriktsdyrlæge, for hver besætning. Den ansvarlige uddelegerer arbejdet, er ansvarlig for den praktiske udførelse og afklarer forhold i besætningen, såsom containerplacering og forhold omkring transport til og fra containere. Når VSP kender vægten af de nedslagne grise samt tidspunkt for aflivning, kontaktes DAKA kørselskontor, såfremt dyrene skal køres til destruktionsanstalt (se afhentning af gris).
Der vil normalt anvendes 2-3 aflivningscontainere pr. besætning, afhængig af besætningens størrelse samt beliggenheden af staldene og uddrivningsmuligheder.
Aflivningspersonel består af:
- Dyrlæger, L&F-teknikere
- Lokale rutinerede slagterimedarbejdere samt andre slagteriarbejdere der oplæres
- Staldpersonale, meget vigtigt i frilandsbesætninger
- Gerne en praktisk sekretær (telefon m.m.)
Danish Crown oplyser, at der ikke vil være problemer med mandskab fra slagterierne. Hvis mange aflivningshold skal i brug, vil der også være færre slagtninger, så mandskab kan frigøres. En del af mandskabet skal dog oplæres i aflivningsprocedurerne.
Ansvarlig: Person 12 (opdateret juni 2023)
I hvert sundhedskontroldistrikt skal der være en ´patruljekasse´ pr. hold med nødvendige remedier til aflivningsprocessen. I fredstid skal kassen være opdateret og remedierne rengjort. Desuden skal aflivningshold medbringe rent tøj (yderst til inderst) til placering i forrumsvognens rene del.
NB! Kedeldragter, regntøj og sikkerhedsstøvler forefindes til alle dyrlæger i L&F distrikterne.
Indhold i patruljekasse
Følgende skal være i kassen til 2 aflivningspersoner fra L&F:
- Mobiltelefon med tilhørende telefonliste
- Drikkevarer (det vi plejer) samt vand
- 2-3 boltpistoler til aflivning af svin samt patroner og reservedele
- 1-2 boltpistoler til aflivning af søer og orner, uden patroner og reservedele
- 2-3 automatsprøjter med tilbehør samt reservedele
- 10 sæt ørepropper eller to sæt høreværn
- Æske engangshandsker, som passer til deltagerne
- 10 par gummihandsker
- Skydehandsker
- 2 stk. farvemærkespray
- 1 rulle affaldssække i sort plastic
- Handyrens vådserviet
- Hånddesinfektionsmiddel
- Sæbe
- Køkkenruller
- Håndklæder
- En børste
- 2 el-drivere
- 2 drivbrædder
- Værktøj skruetrækker, fladtang
- 2 rygmarvsstødere
- To trynebrems
- 1 førstehjælpskasse samt hovedpinepiller
- 10 stk. skalpel og en kniv
- Pentobarbital (til 200 søers afkom bruges 3 kg tørstof)
Følgende skal medbringes til eget brug:
- Regntøj
- Termotøj, termoundertøj
- Sokker
- T-shirts
- Personlige artikler
- Sikkerhedsgummistøvler
- Kedeldragt
- Benskinner
- Hånddesinfektionssprøjte
- SKIFTETØJ (placeres i forrum)
Indre tøj medbringes af den enkelte, mens yderbeklædning vil være i forrumsvogn.
Ansvarlig: Person13 (opdateret juni 2023)
Bilen
Bildæk, såfremt bilen ikke er placeret i sikker afstand (defineres af veterinærchefen):
Før desinfektion med citronsyre eller Virkon S skal bildækkenes overflader rengøres grundigt. 2 % NaOH anvendes mindst nogle minutter ved stuetemperatur herefter. Der køres herefter til vaskehal, hvor bilen vaskes, såfremt bilen ikke skal videre til en ny smittet besætning umiddelbart efter. I øvrigt følges retningslinier fra veterinærchefen
Bilen vil normalt blive placeret i sikker afstand fra besætningsområdet.
Forrumsvogn
Forrumsvogn føres fra besætningen efter veterinærchefens anvisninger, og såfremt den ikke umiddelbart skal videre til anden smittet besætning, skal den rengøres og desinficeres endeligt på neutralt sted. Rent praktisk vil den ydre rengøring og desinfektion kunne finde sted på destruktionsanstalt, hvilket måske også gælder den indre rengøring.
Pistoler, sprøjter etc.
Disse gøres så rene som muligt i besætningen og placeres i poser, der lukkes. I neutralt område foretages rengøringen/desinfektionen/adskillelsen/serviceringen, hvilket vil sige, at forseglede "urene" remedier fra besætningen ikke rengøres endeligt i besætningen.
Efter rengøringen foretages en neddypning i desinfektionsmiddel i koncentration, temperatur og tid som beskrevet under bildæk og evt. igen grundig rengøring/skylning, hvorefter tingene puttes i nye plastposer, der først åbnes i næste besætning.
Desinfektionsmidlerne kan være korrosive, så der skal skylles grundigt efter desinfektion, f.eks. boltpistoler, der bør skilles ad under proceduren og derefter tørres og smøres i olie umiddelbart efter behandling. Man kan overveje at koge udstyr og sprøjter.
For apparatur og lignende, der ikke tåler neddypning, anbefales det, at der først sker en grundig rengøring fulgt af grundig aftørring med desinfektionsmiddel.
Smittefarligt affald
Mest muligt efterlades i besætning, herunder beklædning.
Det anbefales, at affald fra forrumsvogn (under udbrud) straks emballeres i kraftige, lufttætte poser, der aftørres på ydersiden med desinfektionsmiddel og derefter yderligere emballeres i en ydre kraftig, lufttæt pose. Disse poser afhændes efter aftale med veterinærchefen.
Spildevand, som er brugt til rengøring, bør opsamles og gennemgå en kemisk desinfektion (midler som nævnt ovenfor) eller evt. koges.
Ansvarlig: Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, opdateret juni 2023
Taksering
Download Aflivning, behov og omkostninger (xls-fil)
Ansvarlig: Afdelingschef, for Veterinær- & Kvalitetsforhold (opdateret november 2022)
Plan for håndtering af Mund og klovesyge
Person 21 og Person 16, har ansvaret for:
- at der er det nødvendige antal vurderingstaksatorer til rådighed til vurdering af besætnings værdier
- at være til rådighed som en af taksatorerne til vurdering af driftstabsgrundlaget
- at bistå med vurderinger og økonomiske beregninger over nedslagninger ved markedsordninger.
Endvidere har Person 21 og Person 16 ansvaret for, at besætningernes løbende driftstabsopgørelser samt udbetaling af kompensation for driftstab.
Klik her for kontaktoplysninger
Mund og klovesyge alarm hvad så
- Ved alvorlig alarm (konstateret svinepest eller suspekt prøve) kommer der en meddelelse fra VSP (afdelingschef, Videncenter for Svineproduktion SPF, Sund-hed & Diagnostik) eller en henvendelse fra Fødevarestyrelsen, normalt veterinærchefen.
- Ved henvendelsen er det vigtigt at få oplyst:
- CHR. nr. + eventuelt telefonnummer
- Evt. navn og adresse på den eller de mistænkte besætninger.
Med CHR. nr. kan adressen og besætningsejer slås op på:
CHR (fvst.dk)
Få samtidig oplyst:
- Hvor mange besætninger der ligger indenfor 1 km zonen.
- Hvor stor besætningen/erne er
- CHR. nr.
- Evt. navn og adresse på disse besætninger. (væk kommer med CHR)
Oplys personen, som henvender sig fra det lokale fødevarekontor om, at det kun er besætningen, der skal vurderes i første omgang, og at en af de tre taksatorer, som skal vurdere driftstabet bør være Finn Udesen eller Michael Groes Christiansen
Husk samtidig at få relevante telefon nr. at ringe tilbage på.
3) Kontakt de Syn- og Skønsfolk/Taksatorlister der bor nærmest besætningen.
Der skal bruges to stk., måske fire, hvis der ligger andre større besætninger indenfor 1 km zonen.
- Informer dem om, at det er en alarm eller konstateret tilfælde.
- Meddel dem om, at de bliver kontaktet af fødevarechef NN eller en af hans ansatte.
- Syn- og skønsmændene skal instrueres om, at de kun skal vurdere besætningsværdierne.
- De skal samtidig gøre besætningsejeren opmærksom på, at der efterføl-gende skal foretages en vurdering af driftstabet.
- Meddel at der snarest fremsendes de aktuelle besætningsværdier, som skal anvendes ved vurderingen.
4) Kontroller at det er aktuelle priser i regnearket til beregning af erstatninger for besætningen. Status priser findes på Farmtalonline
- Vælg priser/statusværdier til manuel opgørelse
- Tast tallene ind i Regneark for priser under arket ”statuspriser”.
- Prise for 7 kg og 30 kg grise tages direkte fra de senest offentliggjorte priser, se LUs hjemmeside under smågrisenoteringer.
5) Vejledning om taksation af svinebesætninger.
- Send på en mail regler og regneark med statuspriser til de taksatorer, som bliver involveret.
6) Markedsordninger bruges til nedslagning af smågrise og slagtegris indenfor 3 og 10 km zoner.
- På basis af GIS kommer vet. Afd. med et bud på antal sobesætninger og antal søer samt på antal slagtesvinebesætninger og antal slagtesvin. Der kan være problemer med at skelne mellem besætninger, der sælger deres smågrise ved fravænning, FRATS besætninger samt integrerede besætninger.
- Endvidere kan det være et underskuds/overskudsområde for smågrise, hvilket SPF måske kan komme med et bud på. Som udgangspunkt gås der ud fra, at 40 pct. af produktionen er i integrerede besætninger.
- På basis af antal søer og slagtegrise kan der laves et skøn over behovet for aflivninger samt omkostninger.
NB: Husk at melde tilbage til taksatorerne, som er sat i beredskab, hvis det hele aflyses.
Ansvarlig: Person 16 (opdateret juni 2023)
Se liste over kontaktpersoner i Personer
Vejledning om taksation af svinebesætninger
1. Taksation samt erstatning og udgifter i øvrigt
Når en bedrift påbydes nedslaget skal der ske en taksation af dyrenes værdi samt en beregning/ansættelse af driftstabet. Reglerne for taksation, erstatninger mv. fremgår af bekendtgørelse om erstatning og udgifter ved bekæmpelse og forebyggelse af husdyrsygdomme jf. lovbekendtgørelse nr. 420 af 05/04/2022. Dyrene skal takseres af 3, hvor Veterinærchefen udvælger de to vurderingsmænd – heraf én medarbejder fra Fødevarestyrelsen, mens ejeren selv vælger én vurderingsmand. Hvis der ikke foreligger udarbejdede skalaværdier eller beregningsmodel for ejerens driftstab, opgøres driftstabet ved ejerens foranstaltning af 3 personer valgt på samme måde som foran nævnt. De to taksationskommissioner kan godt have forskellig personsammensætning.
Levende dyr:
Fødevareregionerne skal henvende sig telefonisk til Landbrug og Fødevarer, Sektor for Gris, når de har brug for taksatorer.
Dyrene skal takseres inden de aflives ellers mistes retten til erstatning.
De lokale rådgivningscentre kan også tilbyde ejeren en af de listede taksatorer som ejerens repræsentant i kommissionen. Ejeren vil naturligvis altid være frit stillet i sit valg, bortset fra at han ikke kan vælge en af de allerede offentligt udpegede taksatorer.
Regionen bør telefonisk og med e-mail kontakte de taksatorer, regionen ønsker at benytte ved taksationsforretningen.
Driftstab:
Vurdering af driftstab kan være en vanskelig sag at håndtere, og dermed er antallet af kvalificerede taksatorer begrænset. Det er vigtigt, at der er udvalgt nogle få landsdækkende taksatorer, hvoraf der ved enhver taksering af driftstab deltager mindst en fra taksatorlisten, således at der sikres ensartethed i opgørelserne.
Landbrug & Fødevarer udpeger nogle få personer, som kan dække vurdering af driftstab i hele landet. Ejerens repræsentant ved opgørelsen vil som oftest være hans lokale grisekonsulent. Liste over taksatorer kan findes på hjemmesiden vetberedskab.dk under kontaktlister eller fås ved telefonisk henvendelse til Landbrug & Fødevarer, Sektor for Gris.
Det skal bemærkes, at det er ejeren, der skal tage initiativ til at samle en taksationskommission til ansættelse af driftstab. Det er vigtigt, at regionen gør ejeren opmærksomt herpå, da mange er af den opfattelse, at det er samme kommission, der foretager begge vurderinger. Regionen bør i denne forbindelse oplyse ejeren om, hvilke taksatorer regionen ønsker at benytte.
2. Taksationsforretning i anledning af beordret nedslagning af bedrift
Taksationsoversigten udfærdiges i 2 eksemplarer, hvoraf det ene omgående sendes til fødevareregionen, og det andet overlades ejeren med kopi til Landbrug & Fødevarer, Sektor for Gris. Taksationsforretningen skal dateres og underskrives af alle tre taksationsmænd.
Besætningsejer:
Navn_______________________
Adresse_____________________
Postnummer og By____________
Fødevareregion:______________
CHR-nummer: _______________
|
Pengeinstitut, spærret konto *):
Navn_______________________
Adresse_____________________
Postnummer og By____________
Spærret konto, registreringsnr.__________
Spærret konto, kontonr.________________
|
*) Til erstatning for dyrenes værdi - beløbet kan frigives efter anskaffelse af ny besætning eller accept fra evt. panthavere.
Besætningen er takseret på grund af (sygdom): ___________________________________. Undertegnede taksatorer har jf. lovbekendtgørelse nr. 420 af 05/04/2022 om erstatning og udgifter ved bekæmpelse og forebyggelse af husdyrsygdomme ansat værdien af de pågældende dyr til det nedenfor angivne beløb. Den anførte værdi for de enkelte dyr er bestemt efter deres tilstand ved nedslagningen, dog således at der ikke er taget hensyn til den sygdom eller den mistanke herom, der har foranlediget nedslagningen. Der er ikke indregnet godtgørelse for driftstab. Undertegnede taksatorer er bekendt med, at hele beløbet vil blive udbetalt til ejeren, såfremt denne ikke ved sit forhold måtte have givet anledning til, at de pågældende dyr er blevet angrebet af den nævnte sygdom.
Hvis dyrene er ansat til en værdi, der ligger over gennemsnitsværdien for den pågældende type brugsdyr, henvises til den i bemærkningsrubrikken anførte grund hertil.
Opgørelse af erstatning |
|||
Dyrekategori |
Antal |
Kr. pr. stk. |
Kr. i alt
|
Søer og gylte (drægtige) 1)3)
|
|
|
|
Søer (diegivende og golde) 1)3)
|
|
|
|
Sopolte til avl, over 60 kg 1) 3)
|
|
|
|
Orner til avl 1)3)
|
|
|
|
Pattegrise (indtil fravænning) 7 kg notering +/- kg-regulering 2)3)
|
|
|
|
Smågrise, (fravænning til 30 kg) 30 kg notering +/- kg-regulering 2)3)
|
|
|
|
Ungsvin Basispris-slagtegrise + kg - regulering 1) 3)
|
|
|
|
Slagtegrise over 60 kg Basispris- slagtegrise + kg - regulering 1)3)
|
|
|
|
Besætningsværdi, i alt
|
|
|
|
1)Statusværdi fra SEGES Innovations ”Farmtalonline” for den måned, hvori grisene slås ned
2) Den beregnede Smågrisenotering for den uge hvor grisene slås ned.
3) Avlsdyr vurderes ud fra deres aktuelle værdi. Værdien af smågrise, unggrise og slagtegrise reguleres for evt. tillæg i henhold til kontrakt. Værdien tillægges transportomkostninger i det omfang, der er tale om indkøbte dyr. Beløbsstørrelsen bekræftes ved vores underskrifter og kan ikke gøres til genstand for yderligere forhandling. |
Sted og dato____________________________
Taksators underskrift_____________________
Taksators underskrift_____________________
Taksators underskrift_____________________
3. Opgørelse af honorar og befordringsgodtgørelse for taksator
Taksationen foretaget den _______ i anledning af _____________
Taksator:
Navn______________________
Adresse____________________
Postnummer og By________________________
|
Pengeinstitut:
Navn_______________________
Adresse_____________________
Postnummer og By_________________________
Registreringsnr._______________
Kontonr.____________________ |
Besætningsejer:
Navn_____________________
Adresse___________________
|
Postnummer og by__________________
CHR-nummer______________________ |
Fastlæggelse af perioden hvor forretningen er foretaget:
|
Er foretaget uden for perioden kl. 22 – 06: _______
Er foretaget i perioden mellem kl. 22 – 06: _______
|
|
Tidsforbrug:
|
Antal timer: |
kr.
|
Befordringsgodtgørelse egen bil: (bilag vedlægges for udlæg)
|
_______km á ________kr.
|
kr.
|
Samt udlæg til broafgift eller færge
|
kr. |
|
Anden transportform: (bilag vedlægges)
|
Art: |
kr.
|
Udbetaling i alt
|
|
kr.
|
Taksatorens oplysninger om tidsforbrug m. v. attesteres herved.
_________________________ _________________________
Sted og dato Embedsdyrlæge
Embedsdyrlægen indsender skemaet til Fødevarestyrelsen, Stationsparken 31-33, DK-2600 Glostrup, Att. 1. kontor, kontor for dyresundhed, som beregner taksatorens tilgodehavende og overfører beløbet til det valgte pengeinstitut.
4. Erstatning for foder, mælk, æg og lignende produkter
Det offentlige yder erstatning for foder, mælk, æg eller lignende produkter, der påbydes destrueret. Det er veterinærchefen i samarbejde med bedriftsejeren, der foretager kvantitetsvurderingen af disse produkter. Værdien dokumenteres i videst muligt omfang ved købsfakturaer, tidligere afregninger og lignende relevant dokumentation.
5. Udgifter i forbindelse med rengøring og desinfektion
Fødevarestyrelsen afholder udgifter til rengøring og desinfektion som Fødevarestyrelsen påbyder som led i bekæmpelse af klassisk svinepest.
Såfremt det er ejeren eller brugeren, der forestår rengøringen skal aflønningen (beløbsstørrelsen) herfor være aftalt inden arbejdet påbegyndes.
6. Evt. rentetab
Det offentlige dækker ikke evt. rentetab eller finansieringsomkostninger i forbindelse med anskaffelse af ny besætning.
7. Rådgivning
Det offentlige afholder ikke udgifter i forbindelse med rådgivning hos konsulenter (f.eks. krisehjælp), advokater eller lignende, med mindre disse rekvireres direkte af det offentlige.
8. Tabt arbejdsfortjeneste
Det offentlige yder ikke kompensation for tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med afspærring af ejendommen eller af anden årsag.
9. Regler for supplerende driftstabsstøtte fra svineafgiftsfonden
Der er regler for supplerende driftstabsstøtte fra svineafgiftsfonden ved nedslagning eller nedslagtning af dyr i forbindelse med offentlig bekæmpelse af svinesygdomme. Reglerne er fastsat af Svineafgiftsfondens bestyrelse og administreres i henhold til administrationsinstruks for produktions- og promilleafgiftsfonde. Sagsbehandlingen varetages af Landbrug & Fødevarer, Sektor for Gris, Axelborg, Axeltorv 3, 1609 København V.
Ansvarligt person 21 (opdateret maj 2023)
Download Regneark for priser (xls-fil)
Ansvarlig: Person 21 (opdateret juni 2023)
Virksomheder
Land | Attest | Attestation vedr. mund- og klovesyge (M&K) |
Argentina | -04-2005 Fersk svinekød og svine-kødprodukter, La 23,0-1567 | Oprindelseslandet er i henhold til OIE´s regler erklæret fri for M&K og at dette er godkendt af SENASA |
Canada | -0-2012 Fersk svinekød, La 23,0- 2937 -05-2012 Kødprodukter, La 23,0-3039 |
Kødet stammer fra dyr, som ikke har været i kontakt med dyr, som stammer fra lande, hvor der indenfor de sidste 90 dage har været sygdomme anført i OIE´s liste A som kan angribe den pågældende dyreart. |
Japan | - 04-2007 Kød og kødprodukter, La 23,0-1793 | DK på japans liste over ”Third free countries” for svin og svinekød Det er forbudt at vaccinere mod M&K/Det er forbudt at importere dyr vaccineret mod M&K til DK. |
Kina | - 05-2005 Svinekød til fri omsætning, La 23,0-1569 | Kød fra svin fra besætninger, som ikke har været underlagt restrikti-oner eller befundet sig i overvåg-ningszoner som følge af udbrud af M&K de sidste 12 mdr. |
Korea | - 12-2008 Fersk kød og kødprodukter, La 23,0-2101 - 03-2005 Kødkonserves, La 23,0-1544 |
DK fri for udbrud M&K og slagtedyrerne er ikke blevet vaccineret mod sygdommen. |
Mexico | - 11-2011 Fersk svinekød, La 23,0-2880 - 11-2011 Kødprodukter, La 23,0-2879 |
Oprindelseslandet er fri for sygdomme på OIE’s liste, som af OIE anses for at kunne overføres med svinekød. |
Rusland | - 09-2006 Fersk svinekød og slagteaffald, La 23,0-1669 07-2011 udbenet oksekød og slagteaffald, La 23,0-2787 -07-2011 oksekød med ben, La 23,0-2789 - 07-2011 Kødprodukter, La 23,0-2791 - 07-2011 Færdige fødevarer, La 23,0-2793 De præeksportcertifikater, der hører til ovennævnte certifikater, har de tilsvarende attestationer |
Kødet og slagteaffaldet stammer fra slagtning og forarbejdning af klinisk sunde dyr fra besætninger og/eller administrative enheder, der officielt er fri for M&K i de seneste 12 måneder i EU-landet. Produkterne stammer fra kødforarbejdningsvirksomheder eller frysehuse, der ligger i administrative områder i EU, der er fri for sygdomme på O.I.E.s liste A (2003 udgave), som de dyrearter, produkterne er fremstillet af, er modtagelige for deriblandt M&K de seneste 6 måneder i EU-landet. |
USA | - 04-2012 Fersk kød og slagteaffald, La 23,0-3003 - 04-2012 Kødprodukter ej M&K kogt, La 23,0-3002 - 04-2012 Kødprodukter, La 23,0 |
Slagteriet må ikke modtage dyr der har opholdt sig i lande, som af USA anses for inficeret med M&K. Slagteriet må ikke modtage kød eller andre animalske produkter af drøvtyggere eller svin, der hidrører fra lande som af USA anses for inficeret med M&K. Kødet eller andet animalsk produkt som er omfattet af certifikatet hidrører fra dyr født og opvokset i M&K frit land og har aldrig været i et land hvor M&K forekommer. |
Fødevarestyrelsens certifikatdatabase
Det er vigtigt at bemærke, at selvom et land ikke har formuleret specifikke krav vedr. mund- og klovesyge, kan det ikke udelukkes, at landet ved udbrud af mund- og klovesyge i Danmark ville reagere med be-grænsninger i mulighed for eksport af fersk kød til pågældende land. Idet de gældende eksportattestationer tager udgangspunkt i, at Danmark er fri for ondartede smitsomme sygdomme.
Ansvarlig: Person 5 (opdateret juni 2023)
I tilfælde af udbrud af ondartede smitsomme sygdomme vil der komme større eller mindre begrænsninger i disponeringsmuligheder af kød og animalske produkter. Dette har stor betydning for Landbrug & Fødevarers (L&F) medlemsvirksomheder. Udover information via udvalget for Dyre-sundhed, Dyrevelfærd og Fødevaresikkerhed og Beredskabsudvalget, sendes relevant information løbende ud til samtlige medlemsvirksomheder.
Ansvarlige for udsendelse:
- Person3 / Person 17
Desuden:
- Person 18
- Person 5
Der er udarbejdet vejledninger/checklister vedr. information ved mistanker og udbrud:
Der er udarbejdet oversigter over gældende attestationskrav vedr.:
Klassisk svinepest | - CSF |
Afrikansk svinepest | - ASF |
Mund- og klovsyge | - M&K |
Smitsomt blæreudslæt | - SVD |
Ansvarlig: Person 3 (opdateret juni 2023)
Koordination
Områdedirektøren i Landbrug og Fødevarer har ansvar for det tværgående veterinære beredskab. Koordinering omfatter både eksterne og interne interessenter. Koordineringen støttes af:
- Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, L&F
- Person 1
- Person 2
- Person 3
- Person 21
- Områdedirektør Public Affairs & Kommunikation
Ansvarsområder - ansvarlig
- Beredskabsudvalget – Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold
- Bestyrelser og udvalg - Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold
- Fødevarestyrelsen – Områdedirektør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold
- Virksomheder– Person 3
- GIS-kort og flyttedata – Person 4 og person 2
- Nedslagning – Afdelingschef, Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, L&F / Person 1
- Markedsordninger – Afdelingschef for Veterinær- & Kvalitetsforhold, L&F
- Taksering – Person 21
- Information – Områdedirektør Public Affairs & Kommunikation
Krisestyringsgruppen finder den detaljerede arbejdsplan:
Ansvarlig: Område direktør i Landbrug & Fødevarer med ansvar for Fødevare og Veterinære Forhold (opdateret februar 2023)
Krisekommunikation
Mistanke
I første omgang vil der være tale om en mistanke – der bliver fundet et eller flere dyr, der tilsyneladende har symptomer på en alvorlig, smitsom husdyrsygdom. Det kan være på et slagteri eller ved et dyrlægebesøg i besætningen. Er det på et slagteri, stopper slagtningen og medarbejderne må ikke forlade virksomheden (hvilket hurtigt rygtes).
Det første der sker, er at den lokale veterinærenhed tager ud i den besætning, som dyrene kommer fra, for at afgøre, om man er enig i mistanken.
Finder veterinærenheden ikke symptomer/sygdomstegn i besætningen, afblæses mistanken. Slagtninger mv. kan herefter genoptages.
Finder veterinærenheden tegn på sygdom i besætningen, bliver der taget prøver, som sendes til analyse hos SSI for yderligere undersøgelse. Der bliver så indført stand still i en 3 km zone rundt om den mistænkte besætning, samt en yderligere 10 km overvågningszone. Der må ikke flyttes dyr mellem besætningerne eller ud af zonerne. Drejer det sig om en mistanke, der opstår på et slagteri, vil man lukke slagteriet og forsøge at om dirigere alle igangværende indtransporter af svin. Slagteriet slagter de dyr, der er på slagteriet, og hvis det ikke er muligt, at omdirigere alle indtransporterne kan enkelte få adgang til det ellers lukkende slagteri. Personalet bliver instrueret i bad og tøjskifte og karantæne til klovbærende dyr. Alt dette er indskrevet i slagteriets beredskabsplan. Afgrænsede kødpartier kan sendes ud fra slagteriet, hvis disse ikke stammer fra den mistænkte besætning eller fra grise, der er slagtet på samme tidspunkt som dyrene, der er under mistanke
Efter et til to døgn kommer der et foreløbigt svar på prøverne, der er sendt til analyse. Svaret er kun foreløbigt, og kan enten være, at der tilsyneladende ikke er tale om sygdom, eller at det ser ud som om der er tale om sygdom.¨
Efter yderligere et døgn kommer det endelige svar på undersøgelserne. Hvis svaret er negativt, afblæses mistanken og restriktionerne ophæves. Er svaret positivt, er der tale om et udbrud – og dermed en ny situationen.
Udbrud
I et udbrud skal sygdommen bekæmpes. Det sker ved at dyrene ’slås ned’ i de ramte besætninger – det vil sige at dyrene aflives og destrueres. Dette gælder ikke dyr i nabobesætninger, men kun direkte kontakt besætninger, der har modtaget dyr fra den smittede besætning eller leveret dyr dertil. Der tages desuden prøver i besætninger inden for 3 km zonen, ligesom forbuddet mod flytning af dyr opretholdes i 10 km zonen. Der er desuden en lang række krav til besætningerne i disse zoner(ingen flytning af dyr eller foder, ingen inseminering etc. - listen er lang).
De besætninger, hvor der slås dyr ned pga. sygdom, får erstatning for dyrene og tabt produktion af ’fællesskabet’. Pt. betaler EU en erstatning for dyrene på ca. 50 pct., efter nærmere fastsatte regler, den danske stat betaler ca. 30 pct. og branchen erstatter resten plus en driftstabs erstatning.
Ud over de besætninger, der er ramt af sygdom, vil de øvrige besætninger inden for sikkerhedszonerne også påvirkes, idet de ikke kan komme af med deres dyr til slagtning – det kan blive nødvendig også at slå dyr ned her, for overhovedet at have plads til dyrene – af hensyn til dyrevelfærden.
Myndighederne (fødevarestyrelsen, den lokale veterinærenhed og politiet) er involveret i dette arbejde, ligesom Landbrug & Fødevarer er involveret i nedslagningen i de(n) berørte besætning(er)
Lukning for eksport
Umiddelbart efter udbruddet lukker grænserne for eksport af kød fra de(n) ramte dyreart(er). Når udbruddet et ’inddæmmet’ – dvs. at man har et kvalificeret overblik over omfanget, og at det ikke har bredt sig yderligere, vil de øvrige EU-lande igen åbne for import af kød fra Danmark.
Derimod må det forventes, af markederne uden for EU vil vente længere og kræve mere dokumentation, før de genåbner for import.
Der er altså risiko for at tabe milliarder i eksportindtægter – både på kort sigt, mens udbruddet står på, men også på langt sigt, idet der skal genopbygges afsætning på en del af markederne.
Ansvarlig: Person 19 (opdateret april 2023)
Myndighederne (Fødevarestyrelsen) har det overordnede ansvar for situationen – herunder også kommunikationen. Dvs. at L&F ikke kan melde noget ud om situationen, før myndighederne har meldt det ud. Det gælder hele forløbet.
Krisestab
I L&F etableres en krisestyringsgruppe, så snart der er et udbrud. Denne gruppe holder sig løbende opdateret om situationen og koordinerer L&Fs indsats. Her sidder repræsentanter fra formandskabet og de forskellige afdelinger og områder, bl.a. deltager kommunikationsdirektøren, pressechefen og /eller en eller flere pressekonsulenter.
Kommunikationsgruppe
Der nedsættes en kommunikationsgruppe i Kommunikation, som har det overordnede ansvar for at koordinere og fordele kommunikationsopgaverne i anledning af mistanken/udbruddet. Hovedansvaret ligger hos kommunikationsdirektøren. Desuden deltager pressechefen og repræsentanter fra de øvrige afdelinger i området.
Talspersoner
Som udgangspunkt er det kun direktøren for Fødevaresikkerhed & Veterinære forhold, formanden og kommunikationsdirektøren, der udtaler sig til omverdenen om situationen.
Mistanke
I denne fase er det vigtigt, ikke at få talt situationen op. Det er vigtig at bevare roen – både hos forbrugere og på markederne. Vi skal undgå spekulation i mulige konsekvenser og forskellige scenarier.
Hovedbudskaber:
- Vi bekræfter, at der er en mistanke
- Der er ingen risiko for mennesker
- Vi kan ikke udtale os om mulige konsekvenser, før vi ved, om der er tale om et udbrud.
Udbrud
Kommunikationen i tilfælde af et udbrud vil udvikle sig afhængig hvordan smitten er kommet til landet, omfanget og varigheden af udbruddet mv.
De umiddelbare hovedbudskaber vil være:
- Vi bekræfter, at der er et udbrud
- Vi samarbejder tæt med myndighederne for at begrænse og inddæmme udbruddet.
- Der er ingen risiko for mennesker
Interessenter
- Pressen: Der er tale om en nyhed, som kan få store konsekvenser for landbruget og eksporten. Desuden vil pressen fokusere på evt. fødevaresikkerhedsrisiko.
- Offentligheden/forbrugere: Fødevaresikkerhed – er det farligt? Kan det smitte mennesker eller husdyr?
- Landmænd, rådgivere, praktiserende dyrlæger mv.: Er direkte berørte af situationen og skal være særligt opmærksomme på mulige smitteveje, symptomer blandt husdyr og at overholde karantæneregler.
- Medarbejdere i L&F skal være orienterede om situationen. De skal desuden vide, at alle henvendelser fra pressen skal gå til talspersonerne i organisationen og andre henvendelser til krisestaben.
- Slagterier: Er direkte berørte. De skal være særligt opmærksomme på symptomer hos modtagne dyr
- Myndigheder: Står for koordineringen af hele indsatsen omkring mistanken – de er den officielle informationskanal - har interesse i at henvise til L&F og være underrettet om, hvad vi informerer om.
- Detailhandlen - Sælger dansk kød og vil blive stillet overfor spørgsmål fra kunderne.
- Udenlandske kunder - køber dansk kød - kan være usikre på risikoen i tilfælde af et udbrud – som minimum engelsk versionering af vores kommunikation/budskaber - Handelspolitik & Afsætning ansvarlige
- Udenlandske myndigheder - samme som kunder(ambassader) - kontaktes af Fødevarestyrelsen og orienteres løbende om situationen.
- Udenlandsk presse - samme som udenlandske kunder
- Interesseorganisationer og kritikere af dansk husdyrproduktion vil måske bruge situationen som afsæt for offentliggørelse af kritik vedrørende dyrevelfærd, fødevaresikkerhed, miljø mv.
- Turister - danske som udenlandske turister (herunder jægere) kan indebære en risiko, hvis de tager kød eller kødprodukter ind i Danmark fra udlandet (forbudt), eller fodrer husdyr med madaffald (ligeledes forbudt).
Kanaler
Presse
Talspersonerne besvarer alle pressehenvendelser. Vi skal henvise til myndighederne som den primære kilde.
Afhængig af forløbet kan de blive nødvendigt at udsende pressemeddelelse(r)
Web
LF.dk/Medlemsforum, svineproduktion.dk, LF-intern:
- Nyheder om forløbet
- Q&A
- Evt. baggrundsinformation om den aktuelle sygdom og hvordan situationen håndteres
SMS-service
Når mistanken opstår, afblæses eller hvis der er tale om udbrud, udsendes SMS’er ('SMS-nyt')
Nyhedsbreve
Ekstraordinære V-, P- og evt. formandsnyhedsbreve udsendes efter behov om forløb/udvikling og L&F’s indsats.
Ansvarlig: Områdedirektør for Public Affairs & Kommunikation (opdateret april 2023)
Som udgangspunkt er der kun tre, der udtaler sig til pressen, nemlig veterinærdirektøren, formanden og områdedirektør for Public Affairs & Kommunikation
I tilfælde af at sagen udvikler sig, så det også bliver relevant med kommentarer fra den pågældende sektor, kan følgende udtale sig for svin, kvæg, fjerkræ/æg:
Udtalelser skal evt. koordineres med virksomhederne.
Mistanker/udbrud vedr. gris:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
L&F: | |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Asger Krogsgaard | Mobil: 2169 5111 |
Erik Larsen | Mobil: 4092 6730 |
Merete Juhl | Mobil: 2058 9688 |
Christian Fink Hansen | Mobil: 2130 9226 |
Mistanker/udbrud vedr. levende kvæg:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
Dansk Kvæg: | |
Christian Lund (politisk) | Mobil: 4020 8404 |
Ida M. L. D. Storm (fagligt) | Mobil: 5167 1558 |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Mistanker/udbrud vedr. oksekød/kalvekød:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
L&F: | |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Evt. Maybritt Kiel Poulsen | Mobil: 4025 3888 |
Dansk Kød: | |
Erik Kam | Mobil: 2276 6894 |
Mistanker/udbrud vedr. fjerkræ:
Navn / initialer | Kontaktinformation |
Jens Munk Ebbesen | Mobil: 2180 4498 |
Martin Hjort Jensen | Mobil: 2426 9286 Tlf. privat: 7589 6200 |
Klaus Jørgensen | Mobil: 2724 5663 |
Jørgen Nyberg Larsen (æg) | Mobil: 2724 5691 |
Ansvarlig: Områdedirektør for Public Affairs & Kommunikation (opdateret maj 2023)
Mistanke:
Dag 1:
- Myndighederne meddeler officielt en mistanke om udbrud af alvorlig smitsom husdyrsygdom. Denne oplysning lægges på LF.dk m.fl. som nyhed. I omtalen linkes til Fødevaredirektoratets meddelelse på deres hjemmeside.
- Kommunikationsdirektøren/pressechefen indtræder i L&F’s krisestab. Krisestaben koordinerer den videre kommunikation - internt, i forhold til myndigheder og eksternt.
- Der rundsendes en mail til alle ansatte, hvor der kort redegøres for situationen (link til meddelelsen på hjemmesiden) samt at det kun er veterinærdirektøren, næstformanden for primærbestyrelse og kommunikationsdirektøren, der udtaler sig til pressen. Alle forespørgsler udefra om situationen skal gå til kommunikationsafdelingen. Hver gang der kommer nye informationer fra Fødevaredirektoratet, udsendes en mail til medarbejderne.
- Der etableres en kommunikationsgruppe med repræsentanter fra kommunikation samt relevante faglige afdelinger og ansvarlige for P- og V-nyhedsbrevene, som samles og aftaler det kommunikationsmæssige forløb de næste timer, bl.a. besvarelser af henvendelser fra forbrugere, landmænd, udenlandske kunder etc. samt produktion af informationer på hjemmesiden mv.
- I kommunikation dedikeres 1-3 medarbejdere til at besvare henvendelser fra andre end pressen. Omstillingen gives besked om, hvilke lokalnumre, henvendelser skal stilles videre til.
Dag 2:
- Hjemmesiden holdes ajour og udbygges i takt med at der indløber nye informationer fra Fødevaredirektoratet eller reaktioner/spørgsmål giver anledning til udbygning af spørgsmål-svar og de faglige sider. Tilsvarende med nyhedsbrevene.
- Der er fortsat et beredskab i kommunikationsafdelingen til at besvare forespørgsler fra offentligheden forbruger mv.
Dag 3 : Her kommer et foreløbigt svar på resultatet af de videre undersøgelser af mistanken.
Dag 4 : Her kommer endeligt svar på om mistanken afblæses eller om der er tale om et udbrud.
Ved et udbrud fortsætter organiseringen af kommunikationen som hidtil, mens selve kommunikationen vil afhænge af den konkrete sygdom, omfang mv.
Kommunikationsberedskab:
Kommunikation skal sammen med Fødevaresikkerhed & Veterinære forhold udarbejde letforståelige baggrundsinformationer og Q&A om de enkelte sygdomme
Der skal udarbejdes letforståelige informationsmaterialer om det ’praktiske forløb’ i forbindelse med mistanke og udbrud (hvad sker der? Hvem gør hvad hvornår etc.)